Pierre Lindström
Strandvägen 25
791 42 Falun
Telefon:
070-30 50 460
E-post: pierre@lindstrom-violin.com
Hemsida: www.lindstrom-violin.com
Den Svenska violinmakaren Pierre Lindström föddes i en familj av folkmusiker, träarbetare och konstnärer, och han har spelat violin sedan han var ett barn. I de sena tonåren beslöt han att han behövde en bättre violin, och eftersom han inte hade råd med ett nytt instrument, köpte han en trasig violin och började reparera det med hjälp av en lokal violinmakare i sin hemstad Falun. "Det var så jag blev fast!", Minns han.
Det var under Lindströms andra år på Leksands violinmakar utbildning i Sverige som han träffade instrumentmakaren Sam Zygmuntowicz. "Han har varit min mentor sedan dess", förklarar Lindström, och den unga byggaren spenderar nu flera månader varje år med att arbeta med Zygmuntowicz i sin studio i New York. "Han har öppnat mina ögon för violinmakar yrket och har betytt allt för min utveckling. "
År 2000 inrättade Lindström en verkstad i Falun. Han fortsätter att göra kopior av Stradivari och Guarneri modeller som han studerade i New York. "För mig handlar violinmakar yrket mycket om att göra perfekta kopior av 1700-Talets "gyllene periods" mästerverk’, säger han. "för tillfället fokuserar jag på Stradivari’s sena periods modeller, som jämfört med hans andra perioder har högre och fylligare välvningar och andra tjocklekar, vilket ger instrumenten en djupare och mörkare ton utan att minska på dess briljans” Han väljer noggrant ut sitt trä för varje instrument för att se till att dess ådring, flamning, struktur och textur matchar originalet. "När du kopierar ett sent Stradivari instrument arbetar du med trä som har en annan struktur och densitet än vad du skulle använda för en låg välvd Guarneri modell ", förklarar han.
Lindströms instrument spelas i skandinaviska orkestrar och vid musik skolan Juilliard i New York. Han insisterar på att han fortfarande har en livslängd av upptäckter framför sig. "Att studera så många fantastiska instrument, antik behandlings processen, och att fortsätta lära sig om violinens akustik är något som fascinerar mig, säger han. "Men man undrar om man har tillräckligt med tid att hinna med allt!
" Sarah Mnatzaganian The Strad Magazine